کد مطلب:1549 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:252

شرایط واجب شدن زکاة


1863- زكاة در ده چیز گذشته در صورتی واجب می شود كه مال به مقدار نصاب كه بعدا گفته می شود برسد و آن مال شخصی انسان باشد , و مالك آن آزاد باشد.



1864- اگـر انـسان یازده ماه مالك گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره باشد , اگر چه اول ماه دوازدهم زكاة بر او واجب می شود , ولی اول سال بعد را باید بعد از تمام شدن ماه دوازدهم حساب كند.



1865- وجـوب زكـاة در طلا و نقره و مال تجارت مشروط به آن است كه مالك عاقل و بالغ باشد , ولی در گـنـدم و جـو و خـرمـا و كـشـمـش و هم چنین در شتر و گاو و گوسفند مشروط به بلوغ و عقل مالك نمی باشد.



1866- زكـاة گـندم و جو وقتی واجب می شود كه به آنها گندم و جو گفته شود , و زكاة كشمش وقتی واجـب می شود , كه انگور می باشد , و زكاة خرما وقتی واجب می شود كه عرب به آن تمر گوید , ولی وقت مـلاحظه نصاب و دادن زكاة در گندم و جو موقع خرمن و جدا كردن كاه آنها است , و در خرما و كشمش موقع چیدن آنها است .



و این وقت را وقت خشك شدن می نامند.



1867- در ثـبـوت زكاة در گندم و جو و كشمش و خرما كه در مساله پیش گفته شد , بنابر اقوی معتبر نیست كه مالك بتواند در آنها تصرف كند , پس اگر غایب باشد , و مال هم در دست خود یا وكیلش نباشد , مثلا كسی آنها را غصب كرده باشد باز هم زكاة در آنها ثابت است .



1868- در ثبوت زكاة در طلا و نقره و مال التجاره كه گذشت , باید مالك عاقل باشد , اگر مالك در تمام سال یا در مقداری از آن دیوانه باشد , زكاة بر او واجب نیست .



1869- اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر , و طلا و نقره در مقداری از سال مست یا بیهوش شود , زكاة از او سـاقـط نـمی شود , و هم چنین است اگر موقع واجب شدن زكاة گندم و جو و خرما و كشمش مست یا بیهوش باشد.

1870- در ثـبـوت زكاة در غیر گندم و جو خرما و كشمش شرط است كه مالك متمكن از تصرف در مال باشد , پس اگر كسی آن را غصب كرده باشد , كه نتواند در آن تصرف كند زكاة ندارد.



1871- اگر طلا و نقره یا چیز دیگری را كه زكاة در آن واجب است قرض كند و یك سال نزد او بماند , باید زكاة آن را بدهد , و بر كسی كه قرض داده چیزی واجب نیست